• להתקשרות מהירה

טיהור מים


טיהור מים אפורים (דלוחין)

מים אפורים הם מים 'משומשים' או מים שזרמו בסביבת המגורים של בני-אדם ויצאו 'נקיים' יחסית ושאינם מכילים את מי האסלות ו/או השירותים.
אפשר וכדאי למחזר את המים האפורים בבית, להשתמש בהם מחדש ולחסוך מים וכסף לנו ולמדינה. הצעות החוק שעדיין לא עבר בנושא הונחה לאחרונה על שולחן הכנסת.
להלן העתק החוק
מים אפורים או Graywater נקראים בחוקים ובתקנות של מדינת ישראל "דלוחין" (Grey Water). 

הגדרת 'דלוחין' (מים אפורים) בישראל אמורה לכלול את כל סוגי המים שאין בהם הפרשות בני אדם וכוללת בדרך כלל את: מי המקלחת, מי מכונת הכביסה, כיורי הרחצה, האמבטיה, מי מדיח הכלים, מי הכיור במטבח (לא תמיד, רק בתנאים מסויימים ורק אם לא קיים במטבח טוחן אשפה) מי שטיפת החצר, ולמי שיש, גם מי עודפים מהג'אקוזי, הבריכה בחצר, מי שטיפת הרכב ומי עיבוי של מזגנים.
יש המוסיפים להגדרה גם את מי הגשם (מי נגר עילי) המתאספים במרזבים. 





משרד הבריאות נגד מים אפורים בשל מספר סיבות מאוד חשובות ומובנות.
ראשית, החשש מפני שימוש לא מושכל במערכות אלו , חיסכון המוביל לאסון ובפרט אדם פרטי המתקין מערכת "ביתית" ע"מ לצמצם עלויות (מנגנון הטיהור פשוט לכאורה וניתן לבצעו ללא עזרת בעל מקצוע) מערכות אילו יהיו מוקש בקרבנו, השכן ממול ייתכן ומחזיק מערכת המייצרת רמת בקטריות המזיקות מאוד במיכל אגירת המים האפורים לכאורה ,אבל כבר מהיום השני הפכו להיות מים שחורים ששווה ערכם למי האסלה שאינם ראויים לשימוש.

באותה מערכת טיהור ביתית שהתקין השכן הנחמד כל בוקר משקה את המדשאות ודואג לצמחיה (אם לא ניזוקה בעקבות אותם מים לא מטוהרים), הילדים יוצאים לגינה ומשחקים , ילד תולש חתיכת גבעול ומכניס לפה , ילד אחר מוצץ חמציץ להנאתו , התינוק של השכנה זוחל על הדשא הרענן (תרחיש הגיוני ביותר בכל חצר ), הכל טוב ויפה כשכולם שמחים ובריאים אבל..... מה קורה כאשר רואים פצעים מוגלתיים, מחלות עור , נשימה ועוד תסמינים רעים המזיקים לאותם ילדים , וגם בהחלט יש סיכון למבוגרים, לנשים הרות ולחלשי הנוגדנים בינינו... 
כאשר יופיעו תסמינים אלו, יהיה בלתי אפשר לדעת את המקור הבעיה , אם לא נדע שהשכן הנחמד התקין את המערכת לבד , בצורה רשלנית, וגרם לסכנות המיותרות הללו ייתכן שלא נעלה על המקור הבעיה לעולם.

אך אל תבינו אותי לא נכון,  אבהיר זאת בצורה חד משמעית: אני מאוד בעד מחזור מים אבל בצורה מושכלת ומקצועית  אני קורא מאמרים שונים על התקנה עצמית ועזרה להתקנה עצמית , תשכחו מזה ,זה לא איזה תרופת סבתא שאולי לא תעזור אך בטח לא תזיק לכם . כאן מדובר על בריאותכם ובריאות הסביבה שלכם! גם מדובר על נזק לממונכם עקב תביעות נזיקין.
לאחר שיאשרו את החוק או בשל חוסר האכיפה,  החלטתם לבסוף כן לבצע מחזור מים אפורים, אנא  קחו מומחה לביצוע! 

לאחר הביצוע יש לערוך ביקורת וחיטוי המערכת תקופתית ניקיון המערכת ותקינות המגופים (ברזים) החשמליים (הפועלים באמצעות מחשב בצורה אוטומטית ) ובדיקה היכולה לקבוע אם המים הפכו ל"שחורים" או עדיין אפורים מטוהרים. דבר העולה גם לא מעט ואפרט בהמשך.

על ה"מערכת טיהור"

ראשית, יש לבצע הפרדה מוחלטת בין הדלוחין לקולחין ( מים הבאים ממקלחת , כיור רחצה , אמבטיה , מכונת כביסה למים המגיעים מהאסלה והייתי אומר גם מהמטבח ). הרבה שואלים אותי למה אני מכליל את המטבח במים שחורים ולא מטהר גם אותם  ,  המים היוצאים ממיכל ההדחה ניאגרה לשטיפת הצואה והשתן נעזרים בתוספת המים המגיעים ממקורות המים השונים בבית ע"מ להרחיק אותם אל הביוב הראשי והלאה, לאחר השינויים בצנרת המפרידה בין הדלוחין לקולחין,  כמות המים תפחת משמעותית  ומעבר בצנרת יהיה בעייתי יותר ותוספת מים של המטבח לפחות תעזור למעבר זה , דבר נוסף בכיור המטבח יש כמות שומנים גדולה המזיקה למערכת הטיהור ותדרוש מערכת נוספת של מפריד שומנים לפני הגעת המים למערכת טיהור מים אפורים לכן עדיף להתייחס אל המטבח כמים שחורים . שלב ההפרדה יכול ומומלץ שיתבצע במהלך הבניה או השיפוץ  בשל חיסכון בהוצאות  של שבירת ריצוף קיים .

שלב ראשון :
יש לאגור את המים עד 24 שעות בלבד לאחר מכן הם יהפכו ל"מים שחורים" ניתן לשלוט על מגבלה זאת בעזרת ברז חשמלי אוטומטי המרוקן מאגר כל 24 שעות בצורה אוטומטית ישירות לקו הביוב של הבית או בעזרת משאבה טבולה  המחוברת עם שעון הפעלה .
שלב שני :
סינון ראשוני עם מסננת (פילטר גס) עם אפשרות ניקיון עצמאית שטיפה אוטומטית כל 24 שעות גם באמצעות  ברז חשמלי אוטומטי המחובר למערכת מחשב (דומה למערכת ההשקיה).
שלב שלישי:
מעבר דרך מיכל הסינון  הבנוי נכון לסינון משמעותי ניתן להוסיף גם צמחי מים לסינון איכותי יותר  מיכל זה גם נישלט ע"י ברז חשמלי לריקון תקופתי לניקיון המים ישירות לביוב.
שלב רביעי ולפני השימוש:
"מיכל אגירה "
מים מטוהרים לא לשתיה הניתנים  להשקיה בטפטוף ולמדשאות מערכת טפטוף תחת הדשא מיכל זה החשוב ביותר לבדיקה תקופתי וגם בעל ברז הורקה לביוב חשמלי  ויציאת  עודף מים לביוב למניעת הצפות  מערכת בעלת משאבה ליצירת לחץ להשקיה עם פיקוד של פתיחת מים אוטומטית והפסקת משאבה אוטומטית כשאין מים במיכל האגירה.

 שוב יש לציין כי מערכת זו צריכה להיות מותקנת ע"י בעל מקצוע בלבד , ויש לבצע טיפול תקופתי למערכת גם ע"י בעל מקצוע וכמו כן חיטוי למאגר המים ע"י המוסמך לכך.

                                      
                                            כותב המאמר : נחום קהלני  יועץ ומתקין מערכות מים
                                                                         WWW.VFIX.CO.IL